Cum lucrezi mai eficient de acasă?

Da, știm că majoritatea dintre voi, ca și noi, de altfel, lucrează deja de ceva timp de acasă. Însă, poți să spui că te consideri un specialist când vine vorba de a lucra eficient remote? Dacă răspunsul tău e DA, nu putem decât să ne bucurăm pentru tine, însă dacă ai probleme cu concentrarea, ori nu reușești să fii foarte productiv, cele 10 sfaturi de mai jos îți vor fi de mare ajutor în perioadele de telemuncă. 

Să fii eficient de acasă poate să fie o adevărată provocare. Ne distrag fie copilul, fie partenerul de viață, pisica sau cățelul etc. Lipsește atmosfera de la birou, cafeaua de la aparat și comunicarea față în față. Sunt însă destul de multe modalități prin care poți să lucrezi productiv din orice locație. 

Fie că acum lucrezi de acasă full-time, fie doar în anumite zile, sfaturile de mai jos te pot ajuta în orele în care lucrezi remote! 

  • Fă-ți un program de lucru și respectă-l

Pentru început, e bine să ai un program de lucru fix pentru a fi productiv. Da, știm că tentația de a mai amâna alarma, de a facemai multe pauze există, dar trebuie să rezistăm tentațiilor. Gândește-te că un program  haotic nu poate să îți facă decât rău. 

Ce ar trebui să ai în vedere când îți programezi orarul pentru lucru?

- perioada din zi când managerul tău are nevoie de tine
- sincronizarea cu colegii de la birou și cu clienții
- perioada din zi când ești cel mai productiv

Ține minte: în orele de lucru poartă-te ca și cum ai fi la birou!

  •  Viața profesională ≠ viața personală

Spuneam mai sus că e important să lucrezi când ai programul de lucru. La fel de important este și să-ți respecți programul personal. Nu lucra suplimentar prea mult,  Burnout-ul se poate întâmpla și de acasă. 

Faptul că lucrezi de acasă nu înseamnă că trebuie să lucrezi continuu sau să fii disponibil telefonic în permanență . E foarte important să stabilești niște limite. Așadar, când îți faci programul de lucru, fă-ți un program și pentru timpul liber. Și respectă-l!!!

Extra tip: http://humangest.ro/ro/stiri/114-echilibrul-dintre-viata-personala-si-viata-profesionala

  •  Planifică-ți ziua de lucru

Acum că am stabilit că programul de lucru și cel personal sunt foarte importante, e bine să vorbim și despre cum decurge o zi de lucru și cum  ți-o planifici! Chiar înainte de a începe să lucrezi, asigură-te că știi care îți sunt urgențele și prioritățile din ziua respectivă, cât o să dureze să le faci și ce poți să faci în caz că termini mai repede. 

Ce să ai în vedere când îți faci această planificare?

- Ocupă-te prima dată de cele mai urgente task-uri
- Planifică-ți ziua în funcție de cronotipul tău - ocupă-te de cele mai grele task-uri dimineața (dacă nu știi ce este un cronotip și mai ales care este al tău, check this out: http://humangest.ro/ro/stiri/124-energie)
- Nu uita să îți planifici pauzele pentru a nu fi la extreme (să îți iei prea multe sau prea puține)

  •  Respectă pauzele 

Dacă ai citit cu atenție până aici, atunci tocmai ai terminat de planificat programul (profesional și personal), acesta incluzând și pauzele. Când ai programată pauza, e indicat să te ridici de la birou, să iei o gură de aer proaspăt, să ieși pe balcon/ terasă, să mănânci un snack sănătos și, dacă ai cu cine, să vorbești cu cineva. Toate aceste activități te vor ajuta să îți dai practic reset, să îți pui sângele în mișcare și să te pregătești pentru următoarea tură de sarcini. 

  • Nu uita să stabilești de la început CÂT durează această pauză pentru a ceda ispitelor! 
     
    Îmbracă-te ca și cum ai merge la lucru 

Da, știm, pijamalele sunt extrem de comode, toți le îndrăgim, acum parcă mai mult ca înainte! Creierele noastre sunt programate pentru anumite activități și primesc semnale când începe o anumită activitate în funcție de acțiunile noastre, așa că în momentul în care începi să te speli pe dinți, să îți faci duș și să te îmbraci, el știe că e work time și se va încărca cu energie!

Poate ai niște haine pe care nu le-ai mai purtat de foarte mult timp sau poate ai un outfit pe care nu l-ai purtat până acum la lucru, acum e momentul perfect să vezi cum te simți cu el. 

Dacă te încadrezi în marea categorie a oamenilor care nu au pic de energie de dimineață (high five), mai ales să se pregătească de lucru, aranjează-ți ținuta de cu seară sau, și mai bine, ieși cu un prieten imediat după lucru ca să te simți puțin obligat să porți și altceva.

  •  Aranjează-ți un birou 

Lucratul de pe canapea, fotoliu sau chiar din pat sunt unele dintre cele mai mari ispite când vine vorba de remote work, plus că sunt foarte demotivante. Încearcă să lucrezi la birou, astfel încât atunci când te așezi la el, creierul tău să știe că e intră în mood-ul work time. 

Încearcă să-ți construiești un birou acasă. Pune un scaun confortabil, o masă mare și cu instrumente care să te ajute să îți desfășori activitatea mai ușor. Nu uita să-ți personalizezi biroul așa cum, cu siguranță, ai făcut și cu cel de la lucru. 

  • Fără colegi de apartament la lucru

Când vine vorba să lucrăm de acasă, trebuie să ne gândim la limite. La ce ne referim? La copii, la animalele de companie, la partener sau la colegii de apartament. Fii clar de la început cu privire la programul tău de lucru și roagă-i să nu te deranjeze în acel interval orar pentru a te concentra mai bine. Bine, poate o să ai puțin de lucru. But you can do it :D Cum ar fi să îți faci un semn cu un mesaj funny pentru atunci când lucrezi? 

  •  Puțină curățenie

Spre deosebire de birou, acasă nu ai un om de serviciu care să te ajute cu curățenia așa că trebuie să te ocupi personal. Păstrând biroul și camera unde lucrezi curate te ajută să fii concentrat, organizat și productiv. Sfatul acesta nu se aplică doar pentru camera unde lucrezi, ci pentru toată casă.

Că tot am vorbit despre acel program, iată că a apărut o nouă activitate căreia trebuie să îi faci loc în agendă.  :)

  •  Inspiră-te

Îți place să asculți melodii heavy metal sau poate podcasturile unui anumit life coach, însă la locul de muncă nu te puteai bucura în totalitate de ele? Acum e momentul! :D Acesta este unul dintre avantajele lucrului de acasă: colegii de birou nu te pot distrage.

Caută diverse metode care îți pot crește nivelul de inspirație la lucru și vezi care e cea mai potrivită pentru tine!

  • Fii sociabil în continuare

Spuneam mai sus că avantajul de a lucra de acasă e că nu te mai distrag colegii, ei bine.. acesta este în același timp și un dezavantaj. Însă nu trebuie să pierzi legătura cu ei doar pentru că lucrezi de acasă. Trimite-le un e-mail simpatic și motivațional la început de săptămână, programează o întâlnire pe skype sau, respectând regulile actuale desigur, întâlniți-vă face to face!

Acum că ai la îndemână tot ce îți trebuie pentru a fi productiv nu îți mai rămâne decât să exersezi intensiv. Baftă maximă! Și când ești pregătit să tragi concluziile, dă-ne de veste.  Au devenit cumva zilele în care lucrezi de acasă cele mai productive zile ale tale? :)


Loredana Luțescu