10 sfaturi pentru a asculta activ

În prezent, chiar dacă avem foarte multă tehnologie super performantă, aceasta a venit la pachet și cu mult stres. O componentă importantă în comunicare este ascultarea activă. Cu atâtea elemente care ne distrag atenția în jur, trebuie să învățăm din nou cum să ne menținem concentrarea. Ascultarea activă ajută la construirea relațiilor, rezolvarea problemelor, asigurarea înțelegerii și rezolvarea conflictelor. La locul de muncă, ascultarea eficientă înseamnă mai puține erori și mai puțin timp pierdut.

Am pregătit un articol cu 10 sfaturi pentru a te ajuta să îți dezvolți abilități de ascultare eficiente.

 

#1 Fii atent la cel cu care vorbești

Cum te simți când persoana cu care discuți se uită pe laptop sau pe telefon? Urâtă senzație, nu? Te întrebi cât de mult din atenția persoanei respective primești? 50%? 5%? Când este vorba de copilul tău, poți să îi zici să se uite la tine când discutați, dar nu se aplică și în cazul unui partener, prieten sau coleg.

În majoritatea culturilor occidentale, contactul vizual este considerat un ingredient de bază al unei comunicări eficiente. Când vorbim, ne privim în ochi. Lasă deoparte hârtiile, cărțile, telefonul și alte lucruri care te distrag. Uită-te la persoanele cu care discuți, chiar dacă acestea nu fac același lucru.

#2 Relaxează-te

Acum dacă ai deja contact vizual, relaxează-te. Nu trebuie să te uiți fix la cealaltă persoană. Te poți uita în altă parte din când în când. Important este să fii atent. Dicționarul spune că a participa se referă la:

  • A fi prezent
  • A da atentie
  • A fi gata să reacționezi

Încearcă să ignori zgomotul de fundal și, de asemenea, nu te concentra pe accentul vorbitorului sau pe anumite ticuri verbale.

#3 Fii open minded

Ascultă fără să judeci cealaltă persoană sau să critici ceea ce îți spune. De îndată ce pui anumite etichete, ți-ai compromis eficacitatea ca ascultător.

De asemenea, ascultă fără să tragi concluzii. Vorbitorul alege să folosească anumite cuvinte pentru a-și exprima gândurile și sentimentele, așa că ascultă-l.

#4 Încearcă să îți imaginezi ce spune vorbitorul

Creează o imagine a informațiilor comunicate. Indiferent că este o imagine exactă sau un aranjament de concepte abstracte, te va ajuta să înțelegi mai bine mesajul celuilalt. Când asculți povești lungi, concentrează-te pe cuvinte și expresii cheie. Când îți vine rândul să asculți, nu-ți petrece timpul planificând ce să spui în continuare. Nu poți repeta și asculta în același timp. Concentrează-te doar pe ceea ce spune celălalt.

#5 Nu întrerupe și nu îți impune „soluțiile”

Copiii sunt învățați de mici că este nepoliticos să întrerupi. Nu suntem siguri dacă că acest mesaj mai este de actualitate. Când întrerupi pe cineva, de fapt îi spui:

„Sunt mai important decât tine.”

„Ceea ce trebuie să spun este mai interesant, mai precis sau mai relevant”.

„Nu prea îmi pasă ce crezi tu.”

„Nu am timp pentru părerea ta.”

Nu uita: cu toții gândim și vorbim în ritmuri diferite.

Când asculți pe cineva vorbind despre o problemă, abține-te de la a sugera soluții. Majoritatea nu doresc neapărat un sfat, ci doar o persoană care îi asculte. Atunci când au nevoie de un sfat, îl cer. Însă, dacă totuși, ai o idee strălucită, întreabă înainte „Ai vrea să auzi cum aș proceda/am procedat?”.

#6: Așteaptă ca celălalt să facă o pauză pentru a pune întrebări

Când nu înțelegi ceva, bineînțeles trebuie să ceri lămuriri. Dar, decât să întrerupi, așteptă până când face o pauză. Apoi poți spune „Nu am înțeles ce ai spus despre ...”

#7 Pune întrebări doar pentru a te asigura că ai înțeles

La prânz, o colegă îți povestește cu entuziasm despre călătoria ei la Iași și despre toate lucrurile minunate pe care le-a făcut și le-a văzut. Pe parcursul acestei povestiri, ea menționează că a petrecut ceva timp cu un prieten comun. Reacționezi cu „Oh, nu am mai auzit de Alina de secole. Ce mai face?” și, la fel, discuția se îndreaptă spre Alina, divorțul ei și copiii ei și, înainte să știi, a trecut o oră și Iași-ul este o amintire îndepărtată.

Aceste abateri de la discuții se întâmplă tot timpul. Întrebările noastre îi conduc pe oameni în direcții care nu au nicio legătură cu scopul inițial al discuției. Uneori ne întoarcem la subiectul original, dar de multe ori nu.

Când observi că întrebarea ta v-a îndepărtat de la subiectul inițial, asumă-ți responsabilitatea pentru a relua conversația pe drumul cel bun, spunând: „A fost minunat să aud despre Alina, dar spune-mi mai multe despre concediul tău la Iași”.

#8 Încearcă să simți ceea ce simte vorbitorul

Dacă te simți trist atunci când persoana cu care vorbești transmite tristețe, bucuros când exprimă bucurie, speriat când își descrie fricile, atunci eficacitatea ta ca ascultător este asigurată. Empatia este inima și sufletul unei bune ascultări. Pentru a experimenta empatia, trebuie să te pui în locul celuilalt și să-ți permiți să simți cum e să fii ea/el în acel moment. Nu este un lucru ușor de făcut. Este nevoie de energie și concentrare.

#9 Oferă vorbitorului feedback

Reacții ca: „Wow. Trebuie să fii încântat!”, „Ce încercare teribilă pentru tine”, „Văd că ești confuz.” – te ajută să devii un mai bun ascultător deoarece empatizezi cu povestea celuilalt.  Ideea este să îi dai partenerului de discuție mici dovezi că ești prezent.

#10 Fii atent la ceea ce nu se spune - la indiciile nonverbale și paraverbale

Lăsând la o parte e-mailul, majoritatea comunicării directe este nonverbală și paraverbală. Culegem o mulțime de informații despre celălalt fără a spune un cuvânt. Chiar și prin telefon, poți afla aproape la fel de mult despre o persoană din tonul și ritmul vocii sale ca ceea ar transmite live. Când vorbesc cu cea mai bună prietenă a mea, nu contează despre ce vorbim, dacă o aud râzând, mă simt liniștită că îi merge bine. Față în față cu o persoană, poți vedea foarte repede când este entuziasmată sau plictisită prin expresiile faciale. Acestea sunt indicii pe care nu le poți ignora. Când asculți, amintește-ți: cuvintele transmit doar un sfert din mesaj.

 

Acum avem o provocare pentru tine: timp de cel puțin o săptămână, la sfârșitul fiecărei conversații, fă un rezumat. Acesta este un exercițiu foarte bun, atât pentru locul de muncă, cât și pentru viața personală. Tu cât de activ asculți?