Despre burnout și cum îl gestionezi

Persoanele care se luptă să facă față stresului la locul de muncă se expun unui risc crescut de epuizare. Burnoutul te face să te simți epuizat și neproductiv; de asemenea, are efecte negative asupra sănătății fizice și mintale. Dacă este netratată, epuizarea poate face dificilă chiar și viața de zi cu zi.

  1. Ce este burnoutul?
  2. Care sunt siptomele burnoutului?
  3. Cum gestionăm burnoutul?

1. Ce este burnoutul?

Termenul „burnout” este un termen relativ nou, de Herbert Freudenberger, în cartea sa, Burnout: The High Cost of High Achievement. El a definit inițial epuizarea ca „dispariția motivației, mai ales atunci când devotamentul cuiva pentru o cauză sau o relație nu reușește să aibă rezultatele dorite”. Este o reacție la stresul prelungit sau cronic la locul de muncă și se caracterizează prin trei dimensiuni principale: epuizare, cinism și sentimente de capacitate profesională redusă. Mai simplu spus, dacă te simți epuizat, începi să îți urăști slujba și te simți mai puțin capabil la locul de muncă, atunci sunt semne de epuizare.

Stresul care contribuie la epuizare e provocat în principal de munca ta, iar stresul din stilul tău de viață general se poate adăuga la acest stres. Trăsăturile de personalitate și modelele de gândire, cum ar fi perfecționismul și pesimismul, pot contribui.

2. Care sunt siptomele burnoutului?

Deși epuizarea nu este o tulburare psihologică, nu înseamnă că nu ar trebui luată în serios.

Iată câteva dintre cele mai frecvente semne de epuizare:

  • Îndepărtarea față de activitățile legate de locul de muncă: indivizii care se confruntă cu epuizare își consideră locurile de muncă ca fiind din ce în ce mai stresante și frustrante. Pot deveni cinici cu privire la condițiile lor de muncă și cu oamenii cu care lucrează. De asemenea, se pot distanța emoțional și pot începe să se simtă indiferenți față de munca lor.
  • Simptome fizice: stresul cronic poate duce la simptome fizice, cum ar fi dureri de cap și dureri de stomac.
  • Epuizare emoțională: Burnoutul determină oamenii să se simtă obosiți și incapabili să facă față ritmului de lucru. Adesea le lipsește energia pentru a-și face treaba.
  • Performanță redusă: Burnoutul afectează în principal sarcinile de zi cu zi la locul de muncă – fie că lucrezi de la birou sau de acasă. Persoanele cu burnout sunt pesimiste cu privire la task-uri, au dificultăți de concentrare și, deseori, nu se simt

3. Cum gestionăm burnoutul?

Ia-ți o vacanță

Discută cu managerul tău cât mai curând posibil și ia o pauză. Nu o pauză de cinci minute și nici câteva zile acasă. Ai nevoie să te deconectezi total de la locul de muncă. Practic, ai nevoie de o vacanță. În mod ideal, ar trebui să îți iei cel puțin două săptămâni fără contact cu nimeni de la birou. Nu îți verifica apelurile și e-mailurile. Dacă este posibil, mergi undeva unde schimbi complet peisajul și fă tot ceea ce te face cu adevărat fericit. Indiferent ce locație alegi, nu uita să nu subestimezi efectele nocive ale epuizării niciodată. Este important să te relaxezi sși să îți încarci bateriile.

Cere responsabilități diferite

Epuizarea la locul de muncă nu se întâmplă doar din cauza suprasolicitării, ci și din lucrul la aceleași sarcini repetititve. O schimbare de proiect sau de activitate este mereu binevenită, așa că vorbește cu managerul tău să te ocupi și de alte sarcini. Dacă lipsa ta de concentrare este provocată de o problemă medicală este important să transmiți acest lucru managerului tău. Dacă ești bun la ceea ce faci și implicat, compania nu va dori să te piardă și va dori să te ajute să te simți mai bine la locul de muncă, așa că transmite mai departe când ai o problemă de sănătate.

Discută cu cineva apropiat

O altă modalitate de a ameliora puțin presiunea este să împărtășești problemele, gândurile și preocupările tale cu cineva căruia îi pasă cu adevărat de tine. Poate fi soțul, cel mai bun prieten, un vecin sau un coleg de încredere. Uneori tot ceea ce avem nevoie este de un umăr pe care să plângem pentru a elibera o parte din frustrare. Dacă nu găsești pe nimeni cu care să vorbești, o altă opțiune este să scrii o scrisoare persoanei sau persoanelor care îți provoacă epuizare, cum ar fi șefului, colegului de muncă sau clientului. Scrie tot ce dorești să spui, dar NU o trimite. Acesta este doar un exercițiu pentru a te elibera de frustrări.

Lucrează remote (dacă ai posibilitatea)

O schimbare de peisaj îți poate face ziua mai bună. Majoritatea companiilor, mai ales în această perioadă, îți vor permite să lucrezi de la distanță din când în când, mai ales dacă ești în căutare de inspirație. Găsește o cafenea, un muzeu sau un parc local. Evită să lucrezi de acasă. Când te confrunți cu epuizarea, trebuie să faci toate eforturile pentru a separa viața profesională de viața de acasă.

Dormi mult, fă mișcare și mănâncă bine

Este de la sine înțeles că, atunci când ne stresăm, căutăm modalități de calmare și confort. Pentru mulți dintre noi, acest lucru implică ceva dulce, un pahar de vin și serialul preferat. Cu toate acestea, aceste activități vindecă rareori epuizarea și, de fapt, te pot face să te simți mai rău. În schimb, fă-ți un plan pentru mai multă mișcare și a mânca alimente mai sănătoase. Nu uita să dormi opt ore în fiecare noapte.

Ține minte, epuizarea provine din mai mult decât prea multă muncă. Se întâmplă atunci când angajații sunt obosiți, îngrijorați, stresați, deprimați, supărați sau nu simt că aparțin comunității din care fac parte. Decontează-te de la muncă de îndată ce îți termini programul și păstrează un echilibru între viața profesională și personală.