Despre nebănuitele căi ale autocontrolului

Dintre toate lucrurile în cantitate prea mică, dar bune din viața noastră, autocontrolul  este probabil pe primul loc pentru majoritatea dintre noi. Și nu, nu este o percepție la nivel local. Într-un studiu realizat în 54 de țări, autocontrolul a fost plasat pe ultimul loc. Mai mult, lipsa acestuia nu este doar pe lista mea și a ta cu lucruri de îmbunătățit. Capacitatea de a ne controla sentimentele, emoțiile și reacțiile lipsește sau dispare în situații critice și la cele mai înalte niveluri. Un exemplu public recent a fost dezbaterea dintre Donald Trump și Joe Biden, în care niciunul dintre candidați nu s-a lăsat mai prejos când a fost vorba să îi închidă gura celuilalt.
Autocontrolul pare să fie cheia pentru o viață mai liniștită și plină de satisfacții. Din nefericire, însă resursele de voință sunt limitate. Kelly McGonigal spunea în The Willpower Instinct: How Self-Control Works, Why It Matters, and What We Can Do to Get More of It, „Încercarea de a vă controla temperamentul, de a respecta un buget sau faptul că vă refuzați ceva folosește aceeași resursă. Și pentru că la fiecare act de voință puterea acesteia se diminuează, folosirea autocontrolului conduce implicit la pierderea acestuia ... dacă vă refuzați acel tiramisu tentant, este posibil să vă fie mai dificil să vă concentrați când vă întoarceți la birou."
Cum facem să nu epuizăm aceste resurse valoroase fără a spune da tuturor amandinelor suculente care ne apar în față. Antrenamentul voinței poate intra în rutină, la fel ca antrenamentul pentru orice altă grupă de mușchi. Și nu, nu este vorba doar despre amandine! Se aplică pentru orice alte prăjituri!
  1. Privește imaginea de ansamblu

Studiile arată că gândirea abstractă, în ansamblu îmbunătățește autocontrolul. Pe scurt, oamenii își vor exercita cu mai multă ușurință autocontrolul atunci când văd dincolo de copaci decât atunci când se împotmolesc în hățișuri.
Spre exemplu, în situația în care lucrați la un proiect pe termen lung frustrarea va apărea în fața multitudinii de mici pași care trebuie făcuți pentru a ajunge la final. Autocontrolul revine pe poziție atunci când constant ne amintim care este obiectivul final.
  1. Un somn bun are numai beneficii

Un studiu al Universității din Washington indică faptul că lipsa somnului conduce la eliberarea glucozei din cortexul prefrontal, epuizând astfel combustibilul necesar pentru autocontrol. Somnul îl restabilește. În practică, participanții la studiu care au fost lipsiți de somn au fost mai puțin creativi, au făcut mai multe greșeli și au fost mai predispuși la „a trece peste procedură” sau chiar a falsifica documente.
În contextul muncii de acasă este extrem de important să știm când spunem stop jobului și ne odihnim. Mitul celor care dorm putin și au rezultate fabuloase nu se aplică tuturor. E important să fii odihnit pentru a te putea concentra și a fi eficient. Până la urmă nu contează doar cât faci, ci și cât de bine le faci.
  1. Relaxează-te

Se spune că ar trebui să încercăm să ne controlăm pornirile, să luptăm împotriva tentațiilor și să ne exercităm în mod activ voința. Studiile arată că aceste credințe populare sunt însă departe de adevăr. Cercetătorii de la Universitatea din Illinois au constatat că persoanele care folosesc cuvinte care sugerează acțiunea, precum „începe” sau „continuă”, au fost mai predispuse decât alții să ia decizii impulsive care să le submineze obiectivele pe termen lung. În schimb, cei pregătiți pentru „odihnă” sau „oprire” au reușit să evite aceste decizii. „Cercetările noastre”, spune dr. Dolores Albarracín, „sugerează că starea relaxată este mai bună pentru inhibarea tentațiilor”. Acest lucru ar putea avea un impact asupra modului în care gestionăm oamenii. Împingându-i să „meargă mai departe” îi conducem către un comportament riscant sau către decizii impulsive.
  1. Faceți câteva exerciții fizice

Timpul pentru noi este, de obicei, cel din care tăiem fără cele mai mici regrete. Dacă autocontrolul este o prioritate însă, va trebui să includeți în agendă și câteva minute pentru câteva exerciții fizice, de intensitate moderată. Cortexul pre-frontal este, după cum spuneam anterior, responsabil pentru autocontrol, iar cele mai recente studii arată că exercițiile fizice care conduc la creșterea fluxului de sânge și oxigen către acesta sunt benefice pentru a crește capacitatea de autocontrol.
  1. Cunoaște-te pe tine însuți

Autocontrolul emoțiilor sau controlul impulsurilor sunt pietrele de temelie ale inteligenței emoționale. Și, cu cât ne cunoaștem mai bine reacțiile și știm în ce situații ne pierdem cel mai des cumpătul, cu atât ne va fi mai ușor să gestionăm aceste momente sau să le evităm. Conștiința de sine precede autocontrolul, așa că orice resursă investită în această direcție, este o resursă folosită eficient.
  1. Evită oboseala decizională

Voința se află în strânsă legătură cu calitatea deciziilor noastre. Roy F. Baumeister, autorul cărții Willpower: Rediscovering The Greatest Human Strength notează că resursele de autocontrol sunt limitate. După ce au fost luate o serie de decizii, indiferent de importanța acestora, capacitatea de autocontrol scade. Oboseala la nivel de decizie influențează negativ calitatea acestora. Iar reacțiile fiecăruia sunt dintre cele mai variate: unii preferă să nu mai ia nicio decizie, alții iau decizii impulsive, sau decizii care nu au la bază logica. Este recomandat să nu luați decizii legate de chestuni importante la final de zi, când ați epuizat mai toate resursele.
Un studiu realizat pe judecătorii de instanță a evidențiat faptul că deciziile luate la final de zi sunt mai slabe decât cele asumate pe parcursul zilei. Cu același scop – conservarea resursei autocontrol, Steve Jobs se îmbracă mereu în blugi și cămăși negre, iar Obama poartă doar costume albastre sau gri…. „Încerc să-mi reduc deciziile”, a spus el pentru Vanity Fair. „Nu vreau să iau decizii cu privire la ceea ce mănânc sau port. Pentru că am prea multe alte decizii de luat...”
Iată cât este de important să ne concentrăm atenția asupra deciziilor esențiale. Restul, de la ce port azi, la ce mănânc sau cum îmi aranjez părul trebuie să fie activități care să intre treptat în rutină. Probabil că marele success al telemuncii și creșterea productivității observată de angajatori în acest context se datorează și degrevării angajaților de responsabilitatea luării acestor decizii mărunte, dar consumatoare de energie.
  1. Folosiți aplicații pentru a vă degreva de responsabilități mărunte

În strânsă legătură cu cele de mai sus, lăsați deciziile mărunte pe seama altora. Dacă puteți externaliza managementul cheltuielilor, reminderele de orice natură, încercați să o faceți. Găsiți deja o mulțime de aplicații extrem de utile în acest sens. 
  1. Mâncați ciocolată, beți limonadă

Într-un interviu cu Asociația Americană de Psihologie, Baumeister vorbește despre rolul glucozei în auto-control. Glucoza este resursa din sânge care duce energie către creier, mușchi și celelalte organe sau sisteme. ”În termeni simpli, spune acesta ”glucoza este combustibilul creierului. Acțiunile de autocontrol epuizează nivelul de glucoză din sânge. Nivelurile scăzute de glucoză pot conduce la performanță scăzută în activități care presupun autocontrol sau în cadrul testelor.” Voința poate fi restabilită doar prin creșterea nivelului de zahăr din sânge. Așa că, fie că mâncați o bucățică de ciocolată sau beți o linonadă, e important să țineți nivelul de glucoză sub control.
Dincolo de toate acestea, cel mai important este să nu uitați să puneți toate aceste strategii la lucru. Creșterea nivelului de inteligență emoțională are nevoie de timp, dar noile obiceiuri pe care le formați vor avea rezultate remarcabile pe termen lung. Cu siguranță că fiecare secundă investită în această direcție este o secundă câșigată!