PRODUCTIVITATEA

Fie că se inspiră din fericirea angajaților, ori are la bază creativitatea și abilitatea echipelor de a gândi out-of-the-box, fie că se bazează pe analize detaliate ale procesului de producție și optimizări minuțioase de procese, productivitatea a fost și va rămâne cuvântul cheie din strategia oamenilor de HR în negocierile cu top managementul.

Mai mult ca oricând, în contextul lucrului de acasă, ea s-a menținut printre subiectele cel mai des dezbătute de angajatori și pare că nu și-a epuizat nici acum resursele de creștere.

Cum facem însă să ne menținem roductivi acum, când la fiecare colț de tastatură există ceva care să ne distragă? Iată care sunt miturile asupra cărora trebuie să le acordăm mai multă atenție.

CREZI CĂ EȘTI CONCENTRAT PENTRU O PERIOADĂ MAI LUNGĂ DE TIMP DECÂT EȘTI ÎN REALITATE.

Adevărul este că subestimăm numărul de întreruperi de care avem parte pe parcursul zilei.  Ne verificăm telefonul la fiecare 5-10 minute, dăm un scroll pe Facebook la fiecare jumătate de oră, câteva inimioare pe Instagram… răspundem mesajelor de pe WhatsApp… Pentru că mai e suficient timp până la final de zi….

De fapt lucrurile nu stau așa: bucățica aceea de maximă concentrare devine tot mai îngustă cu fiecare extra-activitate pe care o desfășurăm.

Soluția: Lucrurile își găsesc rezolvarea în decizii drastice, iar rigurozitatea în prioritizare este primul și cel mai important pas pe care îl putem face. Așa că: fără telefon pe birou, fără Web WhatsApp si fără Facebook Messenger în momentele în care lucrezi la proiecte care au nevoie de maximă concentrare.

CREZI CĂ MULTITASKINGUL ESTE PUNCTUL TĂU FORTE.

Hmmmm... Din păcate, nici tu și nici nimeni altcineva nu poate străluci la multitasking. Am scris mai multe despre aceasta într-un articol anterior, însă reluăm aici esența: Multi-taskerii au doar iluzia productivității pentru că ceea ce fac, de fapt, este orice altceva mai puțin productivitate.

Earl Miller, professor în neuroștiințe la MIT, a distrus mitul multitaskingului într-un interviu acordat NPR News în 2008, spunând că este imposibil să ne concentrăm pe mai mult de un lucru în același timp. Punct. Ce facem este să ne mutăm atenția de la o sarcină la cealaltă cu o viteză incredibilă, adică facem task-switching sau task-shifting. Viteza aceasta ne ucide însă resursele. Miller puncta: „Trecând de la o sarcină la cealaltă crezi că observi tot ce se întâmplă în jurul tău în același timp. Dar, de fapt, nu ai cum să o faci.”

În realitate, creierul nostru este forțat să treacă de la un proces cognitiv la celălalt. Toate aceste sarcini folosesc aceeași părticică de creier, deci, practic, este imposibil să găsești resurse pentru a face două lucruri în același timp. Să mizăm, așadar, mai degrabă pe single-tasking și să lăsăm multi-taskingul pentru generațiile de roboței ce vor veni (aceasta dacă oamenii vor reusi să îi programeze pentru multi-tasking).

CREZI CĂ POȚI FACE TOTUL SINGUR.

Adesea distrugem productivitatea încercând să facem prea multe, singuri, singurei. Unul dintre secretele productivității este să delegăm sau să implicăm în activitatea noastră colegi care au abilitățile de care avem nevoie pentru rezolvarea sarcinilor. Împreună facem lucruri mai repede și mai bine. Să lucrăm, așadar, mai des în echipă și mai puțin singuri.

MENTAL REFUZI SĂ TE OPREȘTI DOAR LA CÂTEVA LUCRURI DE BAZĂ.

Cu toții suntem în căutarea acelui big hack care să ne revoluționeze lumea productivității. Dar, hai sa fim serioși, pașii mici, dar consecvenți pot avea rezultate mulțumitoare până atunci. Nu ar trebui să miniminalizăm importanța listelor cu lucruri de făcut, a sesiunilor de concentrare intesivă sau a faptului că telefonul trebuie să aibă mereu notificările dezactivate.  

NU SUBESTIMA RĂUL PE CARE ÎL FAC ÎNTRERUPERILE.

Micile pauze pentru verificarea telefonului sau a canaleleor de socializate fac mai mult rău decât crezi. Psihologul Mihaly Csikszentmihalyi vorbește despre importanța fluxului, despre starea mentală de maximă productivitate, despre ritm și despre cum distrugerea acestui ritm scade dramatic productivitatea. Așa că o mai spunem o dată… e mai bine fără atunci când lucrezi….

CREZI CĂ NUMĂRUL DE PAUZE ESTE ÎN STRÂNSĂ LEGĂTURĂ CU PRODUCTIVITATEA.

Avem tedința să credem că productivitatea vine din sesiuni maraton, dar în realitate lucrurile nu stau așa. Dar de câte ori nu ni se întâmplă să terminăm ziua simțind că nu am realizat aproape nimic?! Că am alergat în toate părțile, iar mâine va trebui să o luăm cu toate de la început? Zi de zi, aceeași poveste... Tehnica Pomodoro propune împărțirea timpului în intervale de 25 minute în care să ne concentrăm pe o singură sarcină. Pe lângă creșterea capacității de concentrare și implicit a productivității, la fiecare 25 de minute de lucru poți lua și o pauză de 5 minute.

În loc de încheiere: Productivitatea are nevoie de multă încurajare, de consecvență și consistență, însă mixul de resurse și instrumente este diferit pentru fiecare dintre noi. Fie că este vorba despre schimbări mici sau despre schimbări care dau peste cap întregul sistem de lucru, ceea ce funcționează pentru noi poate să nu funcționeze la fel de bine pentru ceilalți. Poate fi însă o sursă de inspirație și ne-am bucura să împărtășiți cu noi ce faceți pentru a rămâne productivi.