Când recrutează sau mai bine spus, când îți scanează CV-ul, recrutorii se uită în primul rând la competențele tale generale și specifice. Acum probabil te gândești care sunt aceste competențe și dacă sunt trecute corect în CV-ul tău? Trebuie să ai în vedere următorul aspect: candidații de succes se asigură mereu că își pun în evidență ambele tipuri de competențe, ambele fiind la fel de importante.
În continuare, îți vom prezenta ce sunt acele hard skills și soft skills, cum le îmbunătățești, dar și cum le echilibrezi.
Cuprins:
- Competențe specifice și competențe generale: Ce reprezintă?
- Cum să îți îmbunătățești competențele generale
- Valoarea competențelor generale într-un CV
- Cum să îți îmbunătățești competențele specifice
- Valoarea competențelor specifice într-un CV
- Echilibrul dintre hard și soft skills
Hard skills și soft skills: Ce reprezintă?
Hard skills sunt abilitățile care se învață, abilitățile tehnice și cunoștințele obligatorii de care ai nevoie pentru a face o activitate. De regulă, se învață la școală, din cărți, la traininguri sau chiar la job. Evident că acestea diferă în funcție de domeniul de activitate.
Dacă vrei să lucrezi în IT, spre exemplu, trebuie să cunoști un limbaj de programare (cum ar fi JavaScript) și să îți dezvolți logica, printre altele. Dacă, pe de altă parte, este nevoie să folosești o limbă străină, trebuie să ai bune cunoștințe de gramatică și fonetică pentru a putea să te exprimi corect și să te faci înțeles.
Soft skills, în schimb, sunt abilitățile pe care este util să le ai la orice loc de muncă. Deoarece majoritatea locurilor de muncă implică interacțiunea cu oamenii, abilități precum răbdarea, empatia și lucrul în echipă te vor clasa ca un candidat dorit.
Pe scurt: Hard skills îți definesc nivelul de expertiză; soft skills descriu trăsături de caracter și relații interpersonale.
HARD SKILLS | SOFT SKILLS |
· Bilingv sau multilingv
· Gestionare baze de date · Cunoașterea pachetului Adobe · Securitatea rețelelor · Marketing SEO/SEM · Analiză · Limbaje de programare |
· Integritate
· Comunicare · Deschidere · Adaptabilitate · Creativitate · Lucru în echipă · Empatie |
Cum îți îmbunătățești competențele generale?
Toate competențele – fie că vorbim de hard skills sau soft skills – se îmbunătățesc prin practică. E indicat să urmezi cursuri pentru a-ți îmbunătăți competențele specifice / hard skills de care ai nevoie pentru a reuși pe piața actuală a muncii, care este în continuă schimbare. De asemenea, cum cerințele tehnice ale multor locuri de muncă continuă să se adapteze în funcție de tendințe, fii pregătit să înveți continuu. J
Îmbunătățește-ți competențele generale implicându-te în diferite tipuri de activități, ca de exemplu: cursuri în clasă; cursuri online; cursuri de tip MOOC; cursuri ANC; cursuri postuniversitare; internshipuri; citește; fă research;urmărește forumuri de specialitate; mergi la traininguri; implică-te în proiecte decercetare etc. Învățarea continuă devine în zilele noastre ceva obișnuit. De exemplu, în unele state, agenții imobiliari trebuie să facă între 22 și 90 de ore de cursuri la fiecare doi ani pentru a fi eligibili în continuare pentru jobul lor. În unele țări, avocații care se mută dintr-o parte a țării în alta sunt nevoiți să dea un nou examen de barou.
Cele mai căutate abilități tehnice pe care le va căuta un angajator în CV-ul tău depind de industria în care vrei să activezi și sunt, în general, ușor de identificat. Informează-te și caută apoi cursurile potrivite pentru tine.
Valoarea competențelor generale într-un CV
Fiecare loc de muncă cere competențe generale obligatorii care sunt necesare pentru a realiza cu succes sarcinile de zi cu zi. De asemenea, va trebui să ai un anumit nivel de expertiză pentru fiecare competență cerută pentru a-ți putea desfășura cu succes activitatea.
Unele profesii, cum ar fi pozițiile tehnice, vor impune mai multe abilități tehnice și astfel acestea vor fi apreciate mai mult decât competențele soft.
Cum să îți îmbunătățești competențele specifice?
Spre deosebire de hard skills, unde poți face dovada unei anumite competențe artând o diplomă/certificare, competențele specifice sunt mai greu de dovedit. La urma urmei, oricine poate să spună „știu să lucrez în echipă” sau „sunt super organizat”. Dacă vrei să aduci argumente când afirmi că ai astfel de calități, poți fiesă prezinți recomandări ale unui fost manager sau coleg, fie să vii cu exemple concrete.
Pentru a îți îmbunătăți abilitățile soft, implică-te în proiecte de echipă sau asumă-ți roluri de conducere care oferă oportunități de dezvoltare personală. Dacă nu te simți comfortabil să faci acest lucru la birou, ia în considerare voluntariatul. E o cale sigură de a deprinde soft skills! Competențele specifice le poți dezvolta/ îmbunătăți, de asemenea, prin participarea la trainguri tematice, cursuri, seminare, pe care să le pui apoi în practică. Nu irosi însă timp mergând la un curs de team management, dacă după o să lucrezi tot singur.
Potrivit LinkedIn, cele cinci abilități soft cele mai căutate de angajatori astăzi sunt:
Creativitatea, persuasiunea, colaborarea, adaptabilitatea și team managementul.[1]
Valoarea competențelor specifice într-un CV
Competențele specifice ajută recrutorii să determine tipul de persoană cu care se va lucra, dar, mai ales, dacă te vei încadra în cultura organizațională a companiei. Unele profesii, cum ar fi vânzările și locurile de muncă în resurse umane, vor acorda, de asemenea, o importanță mai mare competențelor specifice decât competențelor generale deoarece interactiunea cu oamenii este mai intensa.
În timp ce competențele generale vor face cu ochiul recrutorilor, competențele specifice te vor ajuta să ieși în evidență și să concurezi cu alți candidați. Un bonus pentru adăugarea de competențe specifice în CV este că acestea sunt transferabile, ceea ce înseamnă că pot fi utilizate în diferite industrii și în diferite tipuri de locuri de muncă.
Echilibrul dintre hard și soft skills
În timp ce anumite competențe generale sunt necesare pentru o poziție, angajatorii caută din ce în ce mai mulți candidați cu competențe specifice. Acest lucru se datorează faptului că, deși este ușor pentru un angajator să instruiască un nou angajat într-o anumită competență generală, este mult mai dificil să instruiești un angajat într-o competență specifică.
Așadar, lucrează la ambele. Implică-te cu adevărat în orice training legat de dezvoltarea competențelor tale pentru a-ți asigura expertiza într-un domeniu.
Interviurile pentru un nou loc de muncă pot să fie obositoare și neplăcute. Indiferent ce facem, este greu să ne simțim pe deplin pregătiți pentru ele. Totuși, găsirea echilibrului dintre competențele generale și competențele specifice îți poate stimula încrederea și îți poate crește șansele de a fi angajat. Acest echilibru ajută angajatorii să te vadă ca pe un candidat ideal!
[1] Fii cu ochii pe site-ul nostru deoarece urmează să le discutăm mai pe larg!