Modificarea condițiilor generale de desfășurare a activităților economice au determinat guvernele țărilor afectate direct de epidemia COVID-19 să aplice măsuri menite să le susțină economia.
În România, atât pe parcursul instaurării stării de urgentă, în perioadă 16.03 – 15.05.2020, cât și în perioadă stării de alertă între 16.05 – 31.05.2020, Guvernul a venit în sprijinul companiilor cu o serie de măsuri care au susținut suspendarea contractelor de muncă ale angajaților. Astfel, în baza art. 52 lit c. din Codul Muncii- „în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare”, respectiv în baza OUG 30/2020 cu modificările ulterioare, indemnizațiile de care au beneficiat angajații în perioadă suspendării contractelor de muncă au fost suportate din bugetul asigurărilor de șomaj.
Măsurile de susținere a angajatorilor pe perioada reducerii sau întreruperii activității, începând cu 1 iunie prin adoptarea Ordonanței de Urgență 92/2020 se continuă cu noi măsuri de susținere a începerii activității structurate astfel:
- Noile măsuri vizează decontarea pentru o perioadă de 3 luni a 41.5% din salariul de bază brut, dar nu mai mult de 41.5% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020, pentru angajatorii ai căror salariați au beneficiat de prevederile art XI, alin (1) din OUG 30/ 2020 (respectiv recuperarea indemnizației de șomaj din bugetul asigurărilor de șomaj), dar și pentru angajatorii ai căror salariați au avut contractele de muncă suspendate în conformitate cu art. 52, alin. 1, lit. c din Codul Muncii pe durata stării de urgență sau de alertă, dar nu au beneficiat de recuperarea indemnizației de suspendare temporară a activității din bugetul asigurărilor de șomaj. Angajatorii pot beneficia de aceste drepturi doar în cazul în care angajații au avut contractul de muncă suspendat minimum 15 zile în perioadă stării de urgență sau de alertă și au obligativitatea menținerii raporturilor de muncă până la data de 31.12.2020. Sunt exceptate situațiile în care raporturile de muncă încetează din motive neimputabile angajatorului.
- Angajatorii care în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2020 încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă, persoane în vârstă de peste 50 de ani ale căror raporturi de muncă au încetat din motive neimputabile lor în perioada stării de urgență sau a stării de alertă sau persoane cu vârsta cuprinsă între 16-29 de ani inregistrați ca șomeri primesc lunar pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană din această categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2500 lei.
Am selectat câteva dintre întrebările pe care le primim cel mai des în această perioadă. Le găsiți mai jos, împreună cu comentariile noastre.
- Care este suma decontată în baza OUG 92/2020 pentru un angajat care are salariul de încadrare 6500 lei?
- Dacă un angajat pentru care s-au decontat cei 41.5% din salariul de bază brut dorește încetarea raporturilor de muncă până la 31.12.2020 în baza acordului părților, respectiv art. 55b din Codul Muncii, este posibil?
- Dacă o persoană cu vârstă de peste 50 de ani, al cărui contract de muncă a încetat din motive neimputabile lui în perioadă stării de alertă nu îndeplinește condițiile obținerii indemnizației de șomaj, poate fi angajat astfel încât angajatorul să poată beneficia de cei 50% din salariu?
Ai o întrebare? Nu ezita să ne lași un comentariu sau să ne trimiți un email la adresa info@humangest.ro Pentru soluții de payroll și administrare de personal îți stăm cu drag la dispoziție.
Cu o experiență de peste 16 ani în resurse umane, Roxana Ianc coordonează divizia de Payroll și Admin a IHM Total Consult, companie care face parte din Grupul de firme italian SGB Humangest.