Cu câteva secole în urmă, Leonardo da Vinci spunea un mare adevăr atunci… acum… și cu siguranță și mâine – Simplitatea este suprema sofisticare. O regulă pe care o găsim valabilă în toate aspectele vieții noastre, atât în plan personal, cât și în plan profesional.
Cât de complicate trebuie să fie însă lucrurile pentru a ne da seama de beneficiile simplității și de rezultatele pe care aceasta le generează? Lisa Bodell, CEO Future Thinks, unul dintre cei mai buni 50 de speakeri din lume, vorbind despe legătura dintre simplitate și productivitate, puncta „Cred ca productivitatea înseamnă mai mult decât a face ceea ce este pe o listă de sarcini. Este despre a vă asigura că ceea ce este pe lista dvs. de sarcini merită făcut.”
Adevărul este că poți face o mulțime de lucruri, fără a fi productiv… De câte ori nu vi s-a întâmplat ca la finalul unei zile istovitoare să vă fie dificil să spuneți cu exactitate care au fost proiectele mari de care v-ați ocupat? Cheia productivității este să faci câteva lucruri importante bine.
Dar cum să scapi de e-mailuri și meetinguri, de sarcini de rutină care îți consumă toată energia creativă? Cum să dai la o parte lucruri lipsite de importanță pentru a face loc lucrurilor cu adevărat importante.
În multe feluri simplitatea este similară cu minimalismul, time managementul și productivitatea. Însă ea nu este despre a fi productiv în realizarea unei liste de sarcini, ci este înainte de toate despre cât de important este tot ce se află pe acea listă de sarcini.
Să nu confundăm însă organizarea cu simplificarea. Doar pentru că există o aplicație care să trimită notificări, șă țină minte pentru noi când trebuie să facem ceva nu înseamnă că viața noastră devine mai simplă. Simplificarea unei agende este despre a reduce numărul de sarcini la ceea ce este esențial.
Dacă vă propuneți să vă simplificați activiatea trebuie să rețineți că aceasta „nu este un proiect”, după cum punctează Bodell în cartea sa Why Simple Wins. „Este un principiu de lucru. Îți poți face ordine în dulap și îl poți organiza, dar dacă nu schimbi modul în care strângi lucruri, vei reveni în același loc iar și iar.”
Cum putem să ne simplificăm așadar activitatea pentru a ne putea concentra pe ceea ce este cu adevărat important? Vă propunem să începeți făcând trei pași mici:
- Dacă o conversație depășește trei e-mailuri, ridică telefonul.
E-mailul este probabil cea mai mare problemă cu care ne confruntăm la birou. Și, parcă, nimic nu este mai rău decât un lung șir conversații scrise. Dacă acest schimb de replici depășește 3 intervenții, cel mai probabil este o neînțelegere așa că, în loc să o perpetuați, ridicați telefonul și sunați. Cu siguranță aceasta va rezolva problema mai rapid și mai eficient.
- În fiecare dimineață, identifică prioritățile și lucrează la acestea înainte de toate
Care sunt cele mai importante sarcini pe care trebuie să le finalizați astăzi? Dacă veți aloca dimineața pentru rezolvarea acestora, veți observa că după-amiaza va fi mai puțin predispusă la neașteptat și distrageri.
- Urmează regula de aur a simplificării.
Pentru fiecare sarcină nouă pe care v-o asumați, eliminați o sarcină de pe lista de ”to do”.
În loc de concluzie
Simplitatea aduce concentrare, iar concentrarea este ingredientul de bază pentru rezultate grozave, atât la nivel individual, cât și ca echipă. Cu siguranță trebuie să fie în topul priorităților pe lista noastră cu lucruri de făcut.
Împărtășim totodată cu voi câteva materiale faine, sursă de inspirație: