Încrederea în echipa cu care lucrezi este foarte importantă pentru a fi productiv și mulțumit de ceea ce faci. Un mediu de lucru plăcut, în care predomină respectul reciproc, nu este doar „un plus”, ci o componentă esențială pentru atingerea obiectivelor profesionale.
Ca lider, a fi de încredere înseamnă:
- Să faci ceea ce spui că vei face
- Să fii deschis și prietenos (oamenii au încredere în liderii care le plac)
- Să oferi sprijin membrilor echipei, chiar și atunci când fac greșeli
- Să echilibrezi raportul dintre nevoi și rezultate
Am pregătit în continuare câteva sfaturi pe această temă pentru șefii de departament, manageri sau coordonatorii de echipe (sfaturi care se aplică, de asemenea, și între colegi):
FII CONȘTIENT CĂ ÎNCREDEREA SE CONSTRUIEȘTE ÎN TIMP
Încrederea trebuie să fie câștigată și are la bazăefortul conștient și constant de a discuta cu oamenii, de a-ți păstra promisiunile și de a-ți alinia comportamentul la valorile personale și ale companiei. Consecvența te va ajuta să consolidezi aceste bune relații și este extrem de importantă. Rareori angajații care își pierd încrederea în managerii lor revin la sentimente mai bune față de aceștia.
FII SINCER
Chiar și atunci când este dificil, spune adevărul și nu doar ceea ce crezi că oamenii vor să audă. Oferind sprijin și înțelegere membrilor echipei tale, chiar și atunci când fac greșeli, consolidează încrederea în echipă, dar și în tine.
ASCULTĂ-I
Ascultă activ și verifică dacă ai înțeles corect, parafrazând. Folosește mai multe instrumente de feedback pentru a te asigura că toată lumea are șansa de a-și exprima punctul de vedere. E indicat să discuți constant cu angajații, oferindu-le posibilitatea de a pune întrebări și de a primi răspunsuri.
ȚINE CONT DE APTITUDINILE COLEGILOR
Un angajat căruia i se atribuie sarcini în conformitate cu aptitudinile și înclinațiile sale se va simți ascultat, înțeles și evidențiat de șeful lui. Va fi apoi mai motivat să facă o treabă grozavă.
DISTRIBUIREA SARCINILOR
Un angajat care se simte responsabil și autonom în desfășurarea activităților, îi va face și pe ceilați membrii ai unei echipe să vadă că superiorul lor recunoaște abilitățile fiecăruia și are încredere în ei. În același timp, acest lucru îl va ajuta pe manager să înțeleagă capacitățile reale ale echipei.
STABILIREA DEADLINE-URILOR
Explicarea clară a sarcinilor care trebuie să fie finalizate și rolurile tuturor în proces vor permite echipei să-și dezvolte încrederea în manager, dar și în abilitățile lor. În acest sens, este foarte important să stabilești un termen-limită pentru îndeplinirea unui obiectiv: în acest fel, fiecare își poate desfășura activitățile organizat și eficient.
FII UN EXEMPLU
Un lider care câștigă încrederea echipei sale este un model. Abilitățile cerute din partea echipei trebuie demonstrate în primul rând de cei care le solicită, în special în ceea ce privește abilitățile de tip soft skills: de la rezolvarea problemelor la rezistența la stres, de la precizie la sentimentul de încredere în sine.
CONSTRUIEȘTE RESPONSABIL
Când tu și alți lideri vă recunoașteți în aceeași măsură greșelile și succesele, angajații vă consideră credibili și vă vor urma. Încurajează mereu dialogul onest și responsabilitatea prin stabilirea unor procese care devin parte a culturii organizaționale, cum ar fi o evaluare a fiecărui proiect (puncte pozitive, puncte negative, lucruri de schimbat) sau un raport cu statusurile proiectelor și pașii următori la fiecarea meeting (urmărirea termenelor și repere).
Dacă ești lider (indiferent dacă acesta este un titlu oficial sau nu), trebuie să ai în vedere în permanență faptul că fiecare abordează diferit situațiile. Cu cât știi mai mult despre tine și despre ceilalți, cu atât ai mai multe șanse să stabilești legături bazate pe încredere reciprocă la locul de muncă.