Viața noastră este într-o continuă schimbare, atât din punct de vedere profesional, cât și personal. Dacă analizăm atent ultimele decenii vom vedea că programul de zi cu zi al angajatului s-a schimbat dramatic… Ultimele luni nu fac decât să aducă și mai multe argumente menite să confirme că schimbarea este singura certitudine pe care o trăim. Motivele acestor schimbări sunt diverse: globalizarea, saturația pieței, inovația tehnologică și, mai nou, o pandemie globală.
Toate acestea pun presiune pe oamenii de HR care trebuie să găsească noi modalități pentru a crește eficiența în noile contexte. Echipa și lucrul în echipă își rescriu modul de lucru și, deși la distanță unii de ceilalți, suntem astăzi mai conectați unii cu ceilalți.
Matematicianul scoțian John Craig, coleg și prieten al lui Isaac Newton spunea în urmă cu aproape 300 de ani că „Oricât de mult ar putea face un om, oricât de implicat și pasionat este, va avansa doar dacă este capabil să lucreze cu ceilalți”. Astăzi, vorbele sale sunt la fel pline de sens.
Ce putem face însă, în prezentul pe care îl trăim, pentru a colabora eficient cu colegii noștri? Care sunt acele abilități care ne pot ajuta să funcționăm mai bine în echipă?
Nu ne propunem să reinventăm roata. Punem laolaltă câteva sfaturi care, urmate cu perseverență, pot ajuta la creșterea eficienței fiecăruia dintre noi în relațiile cu ceilalți.
1- CONCENTREAZĂ-TE PE CEEA CE POȚI FACE
În fața unei situații mai mult sau mai puțin problematice, suntem tentați, uneori , să ne concentrăm pe ceea ce se află în sarcina altora, și nu pe ceea ce depinde de noi. Amintește-ți că eficiența în echipă este, înainte de toate, despre cum poți tu și cum poate fiecare dintre noi să contribuie la realizarea proiectului.
2- FII ATENT LA REZULTAT
Fiecare are propriul rol în implementarea unui proiect. Cu cât acest rol este mai clar, iar angajatul cunoaște mai bine măsura contribuției sale, cu atât implicarea lui va fi mai mare, iar reușita proiectului mai ușor de anticipat. Rolurile acestea nu sunt însă drepte paralele, distanțate de ceea ce fac ceilalți colegi. Se află în strânsă legătură, se influențează reciproc și impun, neaparat, colaborare.
3- COMUNICĂ EFICIENT
O bună comunicare este rezultatul unei bune autocunoasteri. Iar când te cunosti suficient de bine, îți structurezi mai bine gândurile, îți alegi mai bine cuvintele pentru a da gândurilor tale o formă, într-un mod mai ușor de înțeles. Comunicarea este despre ceea ce transmitem celorlalți despre noi, despre cine suntem, despre ceea ce gândim, despre ceea ce credem. Felul în care comunicăm, ne reflectă trăirile și vorbește despre noi în întregime. De aceea, când vorbim despre eficiență în comunicare trebuie să ne uităm la întreg pachetul: un discurs bine conturat, în cuvinte bine alese, însoțite de un ansamblu de comportamente non și para-verbale sincronizate cu mesajul verbal, cu rolul de a-l întări.
Totodată, comunicarea eficientă se bazează pe o ascultare atentă, empatică, necritică, eliberată de propriile judecăți și opinii, care surprinde nevoile celuilalt, asteptările lui de la tine, ca partener de dialog. Cel care comunică eficient este,așadar, un bun ascultător, transmite un mesaj autentic, în acord cu ceea ce gândește și în codul (pe limba) celui căruia i se adresează, fiind preocupat de modul în care este înțeles de către interlocutor și cerând feedback permanent, în urma căruia își ajustează mesajul pentru a transmite corect informațiile.
Comunicarea este rezultatul unei relații, indiferent cât de scurtă sau lungă ca durată este aceasta. Iar o comunicare eficientă se face în contextul unei relații bazate pe respect, încredere, ascultare și atenție.
4- CULTIVĂ ÎNCREDEREA
Cele mai performante echipe sunt cele în care nivelul de încredere între membrii este ridicat. Din păcate trăim într-o țară în care stima de sine se află la cote alarmant de mici (conform psihologului Daniel David de la UBB Cluj, Psihologia Poporului Roman), iar cel mai des se întâmplă ca în momentul în care începem o relație plecăm de la premisa că nu trebuie să avem încredere în celălalt.
Neîncrederea aceasta este cea care macină orice picătură de entuziasm și este piatra de temelie pentru echipele slabe în care oamenii nu au curaj să spună ce simt, în care managerul nu are încredere că oamenii sunt suficient de competenți, în care oamenii nu au curaj să intre în conflict și preferă să vorbească pe la spate în loc să confrunte problema.
Este misiunea noastră să construim relații bazate pe încredere și să consolidăm această încredere prin consecvență. Schimbul trebuie să fie însă mutual avantajos: primești încredere dacă acorzi încredere.
În loc de încheiere, câteva gânduri răzlețe – Cei mai faini oameni cu care am lucrat sunt oameni umili, oameni autentic interesați să te asculte, oameni care nu își scot ego-ul în față când vorbesc, oameni care te fac să simți că poți să muți munți fără să îți ceară să o faci, oameni care vorbesc mult despre NOI și puțin despre EU… Oameni speciali care te fac să te simți special…