Unul dintre cele mai apreciate beneficii oferite angajaților pentru a-i motiva îl reprezintă voucherele de vacanță. Companiile angajatoare care aleg să susțină cheltuielile de călătorie ale salariaților lor trebuie să aibă în vedere o serie de aspecte importante privind condițiile de acordare a tichetelor sau voucherelor de vacanță.
Cadrul legal aplicat voucherelor de vacanță
Conform cadrului normativ care reglementează modalitatea de acordare a voucherelor de vacanță, în cazul sectorului privat fiind OUG nr. 8/2009, tichetele de vacanță reprezintă “bonuri de valoare, emise de unitățile autorizate de Ministerul Finanțelor Publice și acordate persoanelor angajate prin încheierea unui contract individual de muncă”.
Potrivit legislației în vigoare, sumele aferente voucherelor de vacanță, suportate de fiecare angajator, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit. Pe de altă parte, în mediul privat, valoarea maximă a voucherelor de vacanță nu poate depăși echivalentul a șase salarii minime brute pe țară, per angajat, în decursul unui an fiscal. Așadar, pentru anul 2023, plafonul ar fi de 18.000 lei.
Actul normativ ce reglementează voucherele de vacanță menționează faptul că acestea pot fi acordate exclusiv în format digital, posibilitatea emiterii lor pe hârtie fiind eliminată în 2022. Angajatorii, împreună cu reprezentanții angajaților, sunt responsabili pentru a stabili numărul beneficiarilor, dar și categoriile de salariații eligibili pentru a primi tichetele de vacanță.
Menționăm că ordonanța prezentă precizează faptul că salariații care beneficiază de vouchere de vacanță nu mai pot primi suplimentar și prima de vacanță în același an fiscal, conform Legii nr. 263/2010. De asemenea, angajatorii trebuie să aibă în vedere evitarea acordării voucherelor de vacanță simultan cu decontarea serviciilor turistice în aceeași perioadă de concediu, deoarece acestor beneficii le este aplicat un tratament fiscal specific și nerespectarea condițiilor poate duce la taxe ulterioare.
Voucherele de vacanță sunt excluse din plafonul de 33% pentru beneficii extrasalariale
Unul dintre avantajele importante ale voucherelor de vacanță este faptul că acestea nu sunt incluse în calculul plafonului de 33% pentru beneficiile extrasalariale acordate angajaților. Cu toate acestea, este necesar ca între beneficiarii acestor tichete și emitentul lor să existe un acord contractual valid. Totodată, pentru ca voucherele să poată fi acordate, angajatorul este obligat să încheie o convenție cu salariații sau să includă o prevedere specifică în regulamentul intern al companiei.
Pe de altă parte, voucherele de vacanță au dezavantajul utilizării limitate în țară, nefiind valabile și pentru călătoriile în străinătate. În acest sens, unii angajați ar putea opta pentru opțiunea decontării cheltuielilor.
Reguli privind acordarea voucherelor de vacanță
Orice regulă de acordare a tichetelor de vacanță trebuie să evite discriminările. Este important de menționat faptul că angajaților nu le poate fi sustras acest beneficiu, din motive precum concediile medicale. Totodată, drepturile angajaților la voucherele de vacanță nu pot fi eliminate ca urmare a sancțiunilor disciplinare.
Sursă foto: freepik.com