Pandemia COVID-19 a afectat, fără îndoială, majoritatea industriilor. În prezent, chiar dacă efectul acesteia se resimte în unele sectoare mai pregnant, iar în altele mai puțin, este prematur să spunem că avem coordonatele pe baza cărora vom ști cum să ne facem planurile pentru re-start. Recesiunea economică din 2020 vine cu atâtea necunoscute că orice plan pe termen mediu și lung are nevoie de analize și replieri mult mai rapide decât puteam face în urmă cu ceva vreme.
Cu siguranță că acest nou mod de lucru se va vedea și în felul în care recrutăm, aducând implicit metode inovatoare de selecție care să înlocuiască interviurile clasice față în față.
Despre cum a afectat pandemia COVID-19 recrutarea și cum puteți gestiona mai eficient procesele de recrutare în noul context veți putea citit în cele ce urmează.
Cum a modificat Pandemia COVID-19 procesul de recrutare
- Interviurile față în față s-au mutat online
Măsurile luate de organizații peste tot în lume au urmat același tipar, iar distanțarea socială a venit cu noi bune practici: lucrul de acasă, precum și reducerea la minimum a deplasărilor inutile și a interacțiunilor față în față. Interviurile s-au mutat și ele de la birou în online.
- Onboarding de la distanță
Un tur de birou, întâlnirile cu noii colegi, să dai mâna cu ceilalți, prânzul în sala de mese alături de colegi…. Toate sunt obiceiuri ale trecutului.
În acest nou context este nevoie de multă creativitate pentru oamenii de HR să facă din onboarding o experiență plăcută și eficientă atât pentru noul angajat, cât și pentru echipă.
- Concedieri, mai puține poziții deschise și mai multe aplicații
Din nefericire, scăderile înregistrate de business-uri s-au tradus rapid în măsuri stricte, mulți angajatori fiind nevoiți să facă reduceri de personal. Balanțele s-au inversat, iar HR-ul trebuie, în prezent, să se replieze rapid de la penuria de candidați la o avalanșă de aplicații. Filtrarea celor potriviți se va face însă cu mai mult efort.
- Candidații sunt mai puțin deschiși la schimbare
Chiar dacă numărul candidaților disponibili pe piață va crește, recrutarea talentelor va fi în continuare o provocare pentru HR. În contextul unei piețe instabile, mulți dintre candidații valoroși vor fi reticenți la schimbare, preferând să își păstreze actualul job chiar dacă sunt nemulțumiți.
Cum a impactat COVID-19 canalele de recrutare
31% dintre participanții la studiul Provocările Covid-19 pentru Departamentele de HR au declarat că vor continua recrutarea conform planificărilor, în timp ce 68% au spus că nu vor deschide noi posturi în perioada următoare.
COVID-19 a afectat companiile în diferite moduri, iar recrutarea nu face excepție. Fie că angajările au fost stopate sau, poate, a fost o perioadă în care a fost nevoie să se facă mai multe angajări decât de obicei, un lucru este cert: modul în care companiile răspund acestor provocări fără precedent va defini relația cu viitorii angajați, cu angajații pe care îi au în prezent, dar și cu clienții.
Ca recruiter te poți afla într-unul dintre următoarele scenarii:
- Creștere a volumelor de recrutare: Dacă activați în retail, pharma, sunteți furnizor din industria medicală, distribuție online, contact center, cu siguranță că v-ați confruntat cu o creștere a volumelor de recrutare. Provocarea în acest sens este că departamentul de HR trebuie să actioneze rapid, eficient și în siguranță.
- Recutarea conform planului: Dacă ați menținut recrutarea pe linia de plutire, dar încă nu este posibil să vă întâlniți față în față cu candidații, provocarea rămâne recrutarea online.
- Recrutarea a fost stopată: Dacă recrutarea a fost oprită, provocarea rămâne să furnizați candidaților aflați în diverse stadii ale procesului un feedback coerent.
Ce au în comun aceste trei scenarii?
Toate situațiile de mai sus necesită repliere rapidă și adaparea funnel-ului de recrutare la modificările generate de COVID-19. Care sunt aspectele de avut în vedere în acest caz?
Cuprins
Menținerea vizibilității & atragerea candidaților: Promovarea joburilor
Dacă procesele de recrutare au fost stopate și încă aveți joburi online, primul pas va fi să dezactivați aceste anunțuri… Sau cel puțin va trebui să veniți cu un mesaj care să explice poziția curentă a brandului.
Pe de altă parte, dacă volumul de posturi disponibile a crescut e important să existe claritate în promovarea acestora. Având în vedere că perioada aceasta este atipică atât din perspectiva pool-ului de candidați disponibili pe piață, cât și din perspectiva rolurilor promovate, este extrem de important să acoperiți elementele care să răspundă frământărilor curente. Lăsăm mai jos un check list:
- Denumirea jobului
- Perioada de angajare (Pentru joburile pe perioade scurte, candidații aflați în prezent în concediu fără plată, pot fi o soluție pentru acoperirea nevoilor de recrutare. Asigurați-vă că faceți aceste mențiuni)
- Abilități necesare
- Locație
- Care sunt măsurile de protecție pe care compania le ia pentru prevenirea răspândirii COVID-19.
Studiul Provocările Covid pentru Departamentele de HR, aflat în desfășurare, a indicat că principalele preocupări ale angajaților sunt sănătatea familiei, sănătatea proprie, siguranța jobului și finanțele personale. Asigurați-vă că răspundeți acestor frământări încă din procesul de recrutare.
Extindeți totodată aria de căutare. Dacă recrutați candidați pentru centre de suport, s-ar putea ca printre candidații cu experiență în customer service să identificați resurse valoroase. Spre exemplu, din industriile afectate de pandemie precum HORECA sau zona de retail.
Dată fiind perioada aceasta atipică, procesul de recrutare aliniat la noile cerințe trebuie descris cu acuratețe pentru ca toți candidații să înțeleagă pașii de urmat.
Captarea interesului & aplicații: Informarea candidaților, a noilor angajați și a colegilor
Este o perioadă plină de incertitudine pentru noi toți. În acest context este firesc ca atât candidații, cât și angajații să aștepte mai mult ca oricând siguranță și reasigurări.
Este important așadar ca HR-ul să facă eforturi suplimentare pentru a comunica în mod clar și eficient atât către candidați, cât și către angajați.
Candidații își vor dori cu siguranță să afle:
- Cum va decurge interviul
- Când va avea loc acesta
- Ce trebuie să pregătească pentru interviu
- Ce trebuie să pregătească în cazul în care sunt angajați
- Când și cum vor afla dacă au fost selectați pentru poziția respectivă
- Cum arată procesul de onboarding
- Care sunt detaliile legate de job (număr de ore, număr de zile, durata contractului, plata concediilor medicale, concedii de odihnă, beneficii etc.)
Dacă procesele de recrutare au fost suspendate, transparența față de candidații implicați deja în proiect este esențială. Fie că trimiteți un email direct candidatului sau încărcați pe site un mesaj, un scurt video în care prezentați situația curentă e important să spuneți candidaților când veți relua recrutarea sau dacă sperați ca acest lucru să se întâmple curând.
Actualizarea mesajelor de răspuns automat de pe canalele de recrutare trebuie avută și ea în vedere. E important ca acestea să includă informații actualizate.
Nu uitați de colegi. Ei sunt o resursă pentru recrutare și este important să cunoască planurile departamentului de HR. Fie că vorbim de PR, de colegii din departamentul de sales sau marketing, și aceștia trebuie să fie la curent cu modul în care HR-ul gestionează aspecte care pot impacta imaginea brandului.
Pre-selectarea candidaților
Dacă recrutați pentru a acoperi o creștere de volume temporară sau un coleg aflat în concediu medical, veți avea nevoie rapid de înlocuitor.
Nu este cazul să faceți un compromis în privința calificărilor necesare pentru acest post dacă abordați recrutarea corect.
Puteți folosi sisteme de evaluare pe care candidatul să le poată utiliza eficient de la distanță sau să apelați la
servicii de muncă temporară. Prin intermediu acestora, furnizorul gestioneaă atât recrutarea candidaților potriviți, cât și, ulterior, toate formalitățile necesare pentru angajarea și buna derulare a contractului cu acesta. În plus, serviciul de muncă temporară menține headcount-ul din cadrul organizației și costurile sub control.
Fie că recrutăm mai mult decât de obicei sau pur și simplu diferit, nu ne dorim ca, în acestă perioadă, costurile de recrutare să ne depășească bugetul. Până la urmă, niciun provizion nu a anticipat COVID-19 și toate cheltuielile asociate acestuia.
Interviurile online sunt în acest sens soluția potrivită pentru a menține costurile sub control, indiferent dacă se derulează via Skype, Zoom, Teams sau Webex. Este însă important să vă asigurați că oferiți candidaților detaliile necesare pentru buna desfășurare a acestora și să vă asigurați că aceștia știu ce au de făcut.
Dacă procesul de selecție presupune evaluarea anumitor abilități și competențe, găsiți mijloace prin care puteți efectua aceste evaluări și de la distanță. Spre exemplu un role-play sau un quiz
kahoot pot fi de ajutor.
Dincolo de orice, țineți cont că este o perioadă de maximă încărcare pentru noi toți. E normal ca la interviu să aveți candidați îngrijorați de siguranța financiară, de sănătatea proprie și a familiei, iar aceste preocupări să fie mai evidente decât în trecut. Tot ce trebuie să faceți este să fiți empatici și să vă asigurați că procesul de recrutare reflectă faptul că înțelegeți aceste îngrijorări.
Ați găsit candiații potriviți și aceștia au și acceptat oferta de job. Mai e un singur pas: obținerea de referințe… Un proces care poate deveni anevoios în contextul actual în care angajații pe care îi contactăm pot fi fără job sau și, mai rău, starea de sănătate să nu le permită să vă răspundă. Emailul poate fi în acest sens alternativa corectă pentru a obține referințele necesare.
Distanțarea socială schimbă regulile privind ofertarea, semnarea ofertelor și a contractului. Asigurați-vă că aveți un flux eficient pus la punct.
Onboarding și măsuri de siguranță
Odată ce noii angajați sunt pregătiți să înceapă activitatea, e important ca aceștia să treacă prin procesul de onbarding cât mai rapid. Dacă, totuși, există o perioadă între data acceptării ofertei și data de start îi puteți implica într-un prces de pre-boarding în care să le oferiți informații despre procesul de onboarding în contextul actual.
Materialele de onboarding pot include măsurile de siguranță pe care organizația le ia pentru a preveni răspândirea COVID-19:
- Instrucțiuni privind spălatul pe mâini
- Măsuri privind distanțarea socială
- Cum ne salutăm fără să ne strângem mâna
- Ce facem atunci când strănutăm sau tușim
- Ce facem în cazul în care aceste simptome se agravează
Informațiile privind programul de dezinfectare a bucătăriei sau băilor sunt, de asemenea, utile, vehiculele de car sharing sau car pooling etc.
De asemenea, dacă procesul de onboarding se derulează remote, asigurați-vă că angajatul are la îndemână toate materialele necesare pentru a-și începe activitatea cu dreptul.
Și, bineînțeles, nu uitați să introduceți noul angajat echipei!
Toate etapele procesului de
recrutare descrise mai sus au un numitor comun:
comunicarea, iar pentru a păstra reputația bună a brandului de angajator, claritatea și consistența sunt esențiale.
Cea mai bună sursă de inspirație o vom găsi însă la candidații noștri. Din pantofii lor putem înțelege perspectiva temerilor lor și putem adapta procesele de recrutare și comunicare.
Rămâneți în siguranță, mențineți și promovați o atitudine pozitivă în toată această perioadă!
Monica Dona