Toate descoperirile revoluționare și invențiile notabile de-a lungul istoriei, de la cremene până la mașini electrice, au ceva în comun: sunt rezultatul curiozității.
Impulsul acesta de a căuta noi informații, de a trăi noi experiențe și de a explora noi posibilități este o caracteristică de bază a omului, iar noile cercetări din sociologia organizațiilor par să îl plaseze pe o treaptă mai sus în relația cu performanțele companiilor. Curiozitatea îi ajută pe manageri și pe angajați să se adapteze mai ușor situațiilor de incertitudine și presiunilor din piață, le permite liderilor să câștige mai ușor respectul colegilor și îi inspiră pe angajați să dezvolte relații solide bazate pe încredere.
Ce este însă curiozitatea? Care este valoarea pe care aceasta o aduce în organizație? Cum demonstrăm curiozitatea? Care sunt barierele care stau în calea curiozității la locul de muncă? și Cum construim această cultură a curiozității?
Acestea sunt întrebările la care ne propunem să răspundem. În acest articol vom aborda avantajele unei culturi organizaționale care încurajează curiozitatea. Despre bariere și strategii care îi pot ajuta pe manageri să încurajeze aceste comportamente veți putea citi în următoarele materiale pe care le pregătim.
CUPRINS
Înainte de toate
1. Ce este însă curiozitatea la job?
Răspunsul la această întrebare vine tot cu o întrebare… sau mai multe întrebări… Stă în încăpățânarea de ne adresa în permanență provocarile lui ”Dar dacă…?” … Dacă pot face mai mult decât ceea ce fac acum? Dacă ideea aceea va funcționa? Dacă se va întâmpla? Dacă reușim să schimbăm lumea? Ce va urma?
Atunci când îți urmezi curiozitatea, ieși din zona de confort. Iar aici, în afara zonei de confort este locul în care se produce adevărata magie. Și… fie că este vorba despre a-ți urma visurile sau despre a rămâne treaz până la finalul maratonului de seriale, curiozitatea ne face să visăm, să explorăm necunoscutul și să ne descoperim adevărata pasiune.
Sufletul acelor culturi care încurajează învățarea continuă, curiozitatea este generator de fericire, facilitator pentru inovație și inspirație pentru mai mult și mai bine.
2. De ce merită așadar să investim în curiozitate?
Pentru cel puțin 4 beneficii pe care acestea le aduce… și pe care le găsiți mai jos.
a. Mai puține erori de luare a deciziilor.
Un angajat curios așteaptă mai puține confirmări… Caută mai degrabă informații care să îi susțină credințele și mai puțin dovezi că nu se înșeală. În plus nu se lasă influențat de idei preconcepute și va găsi în permanență alternative pentru rezolvarea situațiilor cu care se confruntă.
b. Mai mult pentru inovație atât în joburile creative, cât și în cele de execuție
Încurajarea curiozității poate avea ca rezultat îmbunătățirea vieții profesionale. S-a observat că angajații curioși au tendința de a aborda mai creativ situațiile dificile, iar, curiozitatea generează scăderi ale nivelului de stres și ponderează agresivitatea. De asemenea, studiile arată că angajații curioși obțin rezultate mai bune la job, deoarece curiozitatea îmbunătățește capacitatea de a învăța și de a reține*.
c. Mai puține conflicte, dezvoltrea abilităților interpersonale și a empatiei
Studiile arată că angajații curioși împărtățesc cu mai multă deschidere informațiile și ascultă mai atent. Aceasta pentru că, de obicei, curioșii au mai degrabă tendița să se pună în locul celuilalt decât să se concentreze asupra propriei perspective. Acest lucru îi face să fie ma eficienți în echipă, să gestioneze mai bine conflictele și, implicit, să obțină rezultate mai bune. Sunt cu siguranță aliniați tendințelor – Un studiu realizat de McKinsey Global Institute**, arată că până în 2030 vom avea o creștere de 24% a sarcinilor care implică abilități interpersonale.
d. Facilitează învățarea socială***
Bucuria descoperirii este molipsitoare. Iar atunci când descoperi ceva interesant nu te mai oprești din povestit! Relația dintre curiozitate și dorința de a spune mai departe este, de altfel, cea care ne împinge să verificăm mai des telefonul, să dăm play gif-urilor cu pisici sau să ne oprim din ceea ce facem pentru a-l asculta pe colegul de birou… Dincolo de acestea, în mediul orgnizațional învățarea socială**** are beneficii pe termen lung în nivelul crescut de satisfacție a angajaților, implicarea acestora și fidelizarea lor. Cu siguranță va fi un subiect pe masa oamenilor de HR în perioada următoare, dacă nu este deja acolo.
Englezii cred greșit că a fost curiozitatea cea care a ucis pisica (Curiosity killed the cat!). De fapt, ”Ignoranța a ucis pisica! Curiozității doar i s-a înscenat!”(”Ignorance killed the cat, curiosity was framed!” C. J. Cherryth)
Photo credit: freepik.com
* https://www.cell.com/neuron/fulltext/S0896-6273(14)00804-6?_returnURL=http%3A%2F%2Flinkinghub.elsevier.com%2Fretrieve%2Fpii%2FS0896627314008046%3Fshowall%3Dtrue
** https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/DLO-08-2019-0173/full/pdf?title=the-role-of-curiosity-in-workplace-automation
*** https://www.simplypsychology.org/bandura.html
**** https://www.docebo.com/blog/what-is-social-learning-how-to-adopt-it/