Astăzi, echilibrul dintre viața profesională și personală este o problemă importantă care ne influențează alegerile în viață, deoarece, în cele mai multe cazuri, nu reușim să ne deconectăm de la job. Generația tânără e atentă, pe de o parte, la problemele de sustenabilitate, iar pe de altă parte își dorește să lucreze în companii care nu o acaparează complet, ci oferă timp suficient pentru viața privată. O adevărată revoluție, în comparație cu viziunea generațiilor anterioare.
Fiecare dintre noi are propriul echilibru, diferit de al celorlalți – ce trebuie să facem este să ne acordăm timpul necesar pentru a-l construi corespunzător.
Pentru unii, munca pe care o desfășoară este o pasiune, pentru alții nu: stilul profesional al fiecăruia dintre noi este foarte diferit, unic, nu există o regulă general valabilă care să ne ajute să ne detașăm de job după program sau de problemele personale când suntem la job, însă ți-am pregătit câteva sfaturi, utile, sperăm noi
Cum ne găsim însă echilibrul între viața privată și viața profesională?
- Folosește-te de punctele tale forte
Nu încerca să te ocupi de toate task-urile. Concentrează-te pe punctele tale forte și externalizează ce nu ține de tine. Este important să avem un program bine stabilit și o listă de sarcini care să fie țințite spre persoana cea mai în măsură să se ocupe de ele.
- Organizează-ți sarcinile
Să spunem că ai o listă de activități cu 50 de sarcini, deci e indicat să acorzi prioritate acelor sarcini în patru categorii.
Sugestie de organizare task-uri:
- Urgent și important
- Important, dar nu urgent
- Urgent, dar nu important
- Nici urgent, nici important.
- Early bird or Night owl?
Ești o persoană matinală? Dacă da, alocă dimineața sarcinilor dificile, care au nevoie de concentrare mai multă. Nu lăsa sarcinile grele pentru ultimele ore din program și viceversa.
- Stabilește programul de lucru – și respectă-l
Stabilește orele de lucru potrivite pentru tine și fă tot ce este necesar pentru a le respecta. Fie că lucrezi în continuare în regim tip telemuncă, fie că ți-ai reluat programul obișnuit, e important să avem stabilită perioada zilei în care lucrăm pentru a avea un ritm adecvat.
- Fă-ți o planificare pe termen lung
Creează un calendar al activităților tale. Poți folosi Google Calendar sau poți personaliza propria foaie de calcul Excel sau tabel Word. Un alt instrument util poate fi și ONeNote, iar pentru proiecte pe care le împărți cu echipa, poți folosi cu succes Google Drive.
Sugestie de tabel: Puneți datele pe partea de sus și activitățile în lateral. Împărțiți fiecare sarcină în sub-activități. Includeți aspecte din viața personală – cum ar fi sărbătorile, zilele de naștere etc., astfel încât să nu uitați că sunteți indisponibil pentru muncă în acele zile.
- Personalizați-vă spațiul de lucru
Fie că lucrați la birou, fie că lucrați de acasă, personalizarea propriului spațiu de lucru are efecte la fel de benefice în ambele cazuri. Investiți în lucruri necesare: un scaun confortabil, o tastatură ergonomică, un suport pentru laptop, tablouri cu mesaje personalizate etc. De asemenea, puneți la îndemână, obiectele pe care le folosești în mod constant: pixurile și creioanele preferate, agenda sau altele.
- Fă mai mult din ceea ce îți place
Nu uita de pasiunile tale și acordă-le timpul pe care-l merită. Te va energiza și te va ajuta să gândești creativ. Totodată, îți va crește nivelul de fericire, satisfacție și te va face mai productiv pe toate planurile.
Nu vei face niciodată o treabă bună pe plan profesional dacă nu ești mulțumit de toate aspectele vieții tale. Dedicarea prea multor ore la locul de muncă îți poate reduce, de fapt, calitatea muncii și se va reflecta și în alte aspecte ale vieții tale. Gestionarea vieții tale profesionale și personale este esențială pentru a profita la maximum de tot ceea ce faci, iar gândirea critică la modul în care îți petreci timpul și energia este necesară pentru echilibrarea balanței.
Nu uita, avem o singură viață și trebuie să ne bucurăm la maximum de ea! 🙂
Sursă imagini: unspalsh.com